Centrul generatii voluntariat seniori Centrul generatii voluntariat seniori

Vom avea mai mulți voluntari seniori, dar cum?

Veste bună pentru comunitatea bucureșteană. Vom avea o strategie de susținere locală a voluntariatului seniorilor și un plan operațional de implementare pentru următorii cinci ani.

O primă problemă, ridicată chiar în debutul Strategiei, este nivelul slab de participare a seniorilor în activitățile de voluntariat. Dacă în celelalte țări U.E. procentul seniorilor care fac voluntariat variază între 10 și 30% din numărul total de voluntari, în România, doar 2,6% dintre seniori se implică în activități de voluntariat. Persoanele noastre vârstnice (definite ca persoane aflate la vârsta pensionării) sunt totuși conectate social și active, dar în special în activități cu caracter profesional sau agricol și prin îngrijirea nepoților sau a rudelor mai în vârstă.

O primă întrebare, esențială, este: Cum creștem numărul de voluntari seniori? Iar răspunsul înseamnă mai mult decât să spui, așa cum e, o spune toată lumea și se spune și în Strategie, că la bătrânețe începi să te simți singur, fără rost și că oamenii dragi se duc. Și că implicându-te în comunitate ai o stare de bine, îți crește tonusul, te învigorezi mintal. Întrebarea este esențială și pentru organizațiile care au contribuit la elaborarea Strategiei, Asociația Habilitas și Direcția Generală de Asistență Socială a Municipiului București. Primul obiectiv specific al Strategiei este: „Creșterea progresivă a numărului de voluntari seniori și a competențelor acestora, în acțiuni efective de voluntariat la nivel local”.

Ce anume i-ar atrage, așadar, pe seniori să facă voluntariat, ce i-ar motiva? În textul Strategiei se spune că Habilitas a organizat mai multe întâlniri cu diverși oameni interesați de această problematică, oameni din instituții, persoane vârstnice din asociații de profil și din cluburi de seniori. A reieșit că seniorii vor să se facă utili, să simtă asta, că știu și în ce domenii s-ar putea face utili, că știu și cu cine și de ce ar avea nevoie. A reieșit că ar avea nevoie de instruiri specifice, de exemplu, și de resurse care să-i ajute să desfășoare activități de calitate în comunitate. Sună destul de bine și vag și un pic mai bine și mai puțin vag în Planul operațional de implementare a Strategiei (Anexa 1): „Dezvoltarea unui mecanism de recompensare a seniorilor care derulează activități deosebite sau cu rezultate notabile” […] Obiectivul e ca min. 50% dintre seniorii voluntari care se remarcă prin ceea ce fac să participe la acțiuni de formare/instruire/recalibrare a cunoștintelor, în fiecare an.

Poate într-o Românie aflată în topul țărilor U.E. cu cei mai săraci pensionari și cu cele mai mari inegalități între bogați și săraci, seniorii voluntari care, spune Strategia, pot contribui la o creștere economică mai mare merită cu toții și alte recompense. Poate un card de reduceri la diverse servicii și bunuri în schimbul orelor de voluntariat prestate?

Strategia și Planul operațional pentru implementarea ei pot fi citite pe site-ul PMB.

Sursa foto: Centrul Comunitar Generații al Fundației Principesa Margareta a României

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *