Turismul pentru seniori – o piață de luat în serios

turism seniori

„Turismul pentru seniori. Ghid practic” este unul dintre puținele studii în limba română despre turismul „grizonat”. A fost realizat într-un proiect Erasmus cu finanțare europeană, Cubitus, în 2013 – 2014. Partenerii implicați în proiect au fost instituții de învățământ, firme de consultanță și o cameră de comerț din: România (Universitatea ”Ștefan cel Mare”, Suceava), Estonia, Țara Galilor, Portugalia, Austria, Italia, Germania și Turcia. Documentul se adresează (și a fost transmis) firmelor de turism din aceste țări. Le trage de mânecă, spunându-le că ar trebui să exploreze serios oportunitățile de afaceri generate de îmbătrânirea populației globale. Că ar trebui să înțeleagă nevoile acestui segment de vârstă, să ofere pachete turistice prietenoase, că infrastructurile și serviciile turistice trebuie adaptate serios în anii următori. Că toate astea le cresc competitivitatea și, interdependent, crește și gradul de ocupare sau menținere a angajaților pe piața muncii. Că toate astea conduc la sentimentul de satisfacție și fericire al acestor clienți – oamenii în vârstă.

Ghidul începe prin a ne spune că asistăm la un fenomen demografic fără precedent − îmbătrânirea populației planetei. Acest lucru are implicații economice majore din mai multe puncte de vedere, începând cu reducerea forței de muncă la nivel mondial, presiune mai mare pe serviciile de sănătate și, în final, crearea unei piețe noi, în creștere, pentru turism. După Boksberger și Læsser (2009), această evoluție demografică va continua; în anul 2050, Organizația Națiunilor Unite estimează că vor fi 2 miliarde de seniori, ceea ce înseamnă că fiecare a cincea persoană va avea o vârstă de peste 60 de ani și fiecare a șasea persoană va avea peste 65 de ani sau mai mult. Va fi pentru prima dată în istoria omenirii când numărul persoanelor în vârstă va fi mai mare decât numărul de copii între 0 și 14 ani (Sniadek, 2006).

Această creștere rapidă a populației de seniori este cauzată de o dublă realitate:

  • generațiile de după al doilea război mondial au avut mai puțini copii decât generațile anterioare și acum ei ating vârsta de 65 sau mai mult;
  • speranța medie de viață este mai mare datorită progreselor medicale și unei mai bune calități a vieții.

Această situație va domina economiile, țările și societățile pe parcursul secolului următor. Prin urmare, piața seniorilor a fost recunoscută ca fiind unul dintre cele mai importante segmente de consum, în general, și în turism, în special (Boksberger și Læsser, 2009).

Înțelegerea motivațiilor și nevoilor călătorilor seniori este fundamentală pentru afacerile din domeniul turismului, mai spune ghidul. Pe măsură ce o persoană îmbătrânește, nevoile și rolurile sociale se schimbă, și astfel se modifică și motivația de călătorie de-a lungul timpului. De exemplu, adolescenții sunt dornici să-și testeze propriile limite și caută aventura, oamenii de vârstă mijlocie se concentrează pe recreere și familie, în timp ce seniorii doresc să își îndeplinească visele. Motivațiile de călătorie cele mai frecvente ale seniorilor sunt odihna și relaxarea, interacțiunea socială, exercițiile fizice, învățarea, nostalgia și emoția. Seniorii mai tineri (55-64 de ani) sunt mai interesați de unele activități de relaxare și de agrement, în timp ce seniorii în vârstă (65 de ani și peste) sunt interesați de atracțiile educaționale sau de natură (Boksberger & Laesser, 2008; Esichaikul 2012).

Există mai multe abordări privind profilul călătorilor seniori, preferințele, nevoile și cerințele acestora. În opinia lui Esichaikul (2012), Boksberg și Læsser (2008), unele dintre ele sunt:

  • Siguranța destinației, reputația tour-operatorilor și preocupările privind sănătatea și siguranța reprezintă factorii cei mai importanți pentru turiștii seniori. Asigurarea protecției, securității și dezvoltarea unui acces ușor și convenabil, suport pentru cazare și atracții și îmbunătățirea facilităților pentru turiștii seniori, toate aceste aspecte ar trebui luate în considerare;
  • Seniorii singuri doresc să călătorească în grupuri; aceștia preferă destinațiile pe distanțe lungi; în general nu sunt familiarizați cu destinația și își rezervă călătorii cu ghid, folosesc fie avionul sau autobuzul, preferă să fie cazați în hoteluri, sau la prieteni și rude;
  • Seniorii care călătoresc în cuplu preferă destinațiile interne și își organizează cel mai adesea călătoriile singuri. Aceștia folosesc fie un zbor charter sau mașina și preferă să se cazeze în reședințe de vacanță. Al treilea grup preferă destinațiile necunoscute pentru vacanțele lor. Aceștia folosesc o gamă largă de posibilități de călătorie și tipuri de excursii;
  • Călătorii seniori doresc pachete hoteliere și promoții care sunt incitante, creative și orientate spre valoarea experiențelor trăite și a ofertei turistice;
  • Turiștii seniori apreciază atenția ce li se acordă și serviciile personalizate, orientate către nevoile lor, prietenia, amabilitatea și ospitalitatea, dar, de asemenea, un mediu frumos și curat, o atmosferă plăcută, socializarea cu ceilalți, alimentația și activitățile sănătoase etc.

„Turismul pentru seniori. Ghid practic” poate fi accesat AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Related Posts