Adesea este foarte dificil să te ocupi de pacienții cu Alzheimer. Există totuși o serie de reguli care vă pot ajuta să faceți față acestei situații.
Importanța rutinei. Rutina poate reduce numărul deciziilor pe care le aveți de luat și aduce ordinea și structurarea într-o viață zilnică care ar fi haotică fără acestea. Pentru un pacient atins de boala Alzheimer, rutina poate deveni sinonimă cu securitatea. Pe de altă parte e importantă păstrarea, pe cât posibil, a unei vieți normale.
Păstrarea autonomiei pacientului. Este important ca pacientul să-și poată păstra autonomia cât mai mult posibil. Acest lucru diminuează sentimentul de depreciere și vă ușurează sarcina.
Ajutați pacientul să-și păstreze demnitatea. Pacientul de care vă ocupați este o ființă umană care dă dovadă de sentimente. Prin comportamentul dumneavoastră, îi puteți da un sentiment de insecuritate. Evitați să vorbiți în prezența sa despre boală.
Evitați conflictele. Orice conflict este un stres inutil pentru dumneavoastră, dar și pentru pacient. Evitați să-i arătați greșelile și rămâneți calmi. Nu uitați niciodată că boala este responsabilă de erori, nu pacientul.
Simplificați viața. Simplificați la maximum viața pacientului. Evitați să-i dați lucruri imposibile de rezolvat.
Păstrați-vă simțul umorului. Râdeți cu pacientul, dar nu de el. Umorul ajută să faceți față dificultăților.
Siguranța. Datorită problemelor fizice și de memorie, pacientul riscă să se accidenteze. Dumneavoastră va trebui să-i asigurați siguranța optimă.
Ajutați bolnavul să rămână în formă. În numeroase cazuri, capacitățile fizice și intelectuale ale pacientului pot fi păstrate cât mai mult timp posibil. Exercițiile adecvate depind de capacitatea fizică a persoanei bolnave. De aceea este important să cereți sfatul medicului.
Ajutați pacientul să-și păstreze cea mai bună parte a aptitudinilor sale restante. Activitățile specifice îl pot ajuta să-și păstreze demnitatea și îi pot da un sens vieții sale. Cineva care înainte era grădinar, comerciant etc. se va bucura să-și poată exersa în continuare aptitudinile profesionale. Nu trebuie uitat că boala va evolua, iar neplăcerile vor evolua în timp. De aceea trebuie să urmăriți pacientul și să rămâneți flexibil în organizarea activităților.
Facilitați comunicarea. În cursul evoluției bolii, comunicarea cu pacientul poate deveni dificilă. Asigurați-vă că vederea și auzul nu sunt tulburate. Controlați și, dacă este necesar, modificați dioptriile și aparatul auditiv. Vorbiți tare și clar pacientului, poziționându-vă la înălțimea ochilor lui. La contactul cu pacientul, manifestați dragoste și tandrețe. Pacienții la care limbajul este perturbat necesită un alt mod de comunicare. Învățați să înțelegeți limbajul corporal al pacientului. Atenție și la limbajul dumneavoastră corporal. Căutați combinații de gesturi și cuvinte care să permită o comunicare reală cu pacientul. Înainte de a începe să vorbiți, asigurați-vă că pacientul vă ascultă.
Ajutor pentru memorie. În primele stadii ale bolii Alzheimer, folosiți câteva trucuri pentru a ajuta pacientul să memoreze și să se orienteze și, prevenind astfel confuzia mentală. Păstrați la îndemână albumele de fotografii cu membrii familiei, cu numele scrise clar, astfel încât pacientul să știe cine este fiecare. Folosiți inscripții sau diverse desene viu colorate lipite pe uși. În stadiile mai avansate ale bolii acestea însă nu mai au un efect prea mare.
Explicație foto: Captură foto din video-campania #sharetheorange, lansată de Alzheimer’s Research UK