- 3133 de apeluri înregistrate la Telefonul Vârstnicului în perioada stării de urgență
- În topul motivelor au fost procurarea cumpărăturilor și îngrijirea la domiciliu
- Este nevoie de sprijin pentru vârstnicii din România și după 15 mai
În perioada 16 martie – 14 mai 2020, declarată oficial ca stare de urgență impusă de pandemia coronavirusului, Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică națională, gratuită și confidențială dedicată seniorilor din România, a înregistrat zilnic de cinci ori mai mulți apelanți noi și un număr dublu de interacțiuni, comparativ cu perioada anterioară.
Cele 3.133 de interacțiuni cu persoane din toată țara au relevat problemele cu care se confruntă vârstnicii și importanța serviciilor sociale dedicate persoanelor vârstnice, care răspund unor nevoi existențiale care nu se opresc la 15 mai. În perioada analizată, 900 de persoane au beneficiat de consiliere, îndrumare, informații practice sau sprijin emoțional oferite de Telefonul Vârstnicului printr-o echipă specializată.
Telefonul Vârstnicului a identificat și cartografiat în timp real nevoile urgente exprimate de vârstnicilor din toată țara în cele 8 săptămâni. Aproape jumătate dintre cei care au apelat la Telefonul Vârstnicului sunt oameni care locuiesc singuri (43%). Din totalul apelanților, 69% sunt femei. Când vine vorba de mediul din care apelează, 74% sunt din orașe mari, inclusiv București, știut fiind faptul că în mediul urban singurătatea este mai accentuată.
Principalele motive pentru care cei mai mulți dintre vârstnici au apelat linia specială sunt despre cum pot să obțină ajutor material, cum ar fi alimente, medicamente, igienico-sanitare, informații utile referitoare la servicii publice în perioada pandemiei, cumpărături livrate acasă, îngrijire și sprijin practic la domiciliu, dar și informații medicale. Noile tipuri de solicitări adresate în perioada menționată se referă la facilitarea cumpărăturilor și consiliere psihologică prin telefon.
“În contextul pandemiei, am observat că s-au accentuat sentimentele de izolare, de neputință sau de inutilitate. Stările predominante au fost cele de disconfort, anxietate sau deprimare, dar și acutizarea simptomelor specifice tulburărilor pre-existente.” Ioana Bejan, psiholog la Telefonul Varstnicului
„Am sunat la Telefonul Vârstnicului, am cerut un psiholog și mi s-a dat o doamnă psiholog foarte drăguță care mi-a redat liniștea. Vă mulțumesc din suflet pentru munca pe care o depuneți și pentru tot ajutorul pe care-l oferiti vârstnicilor”, a spus dna. B.E., 80 ani, beneficiar al serviciului de consiliere psihologică.
Pentru a răsunde tuturor solicitărilor și a oferi sprijin emoțional sau consiliere psihologică, echipa Telefonul Vârstnicului, compusă în mod curent din 3 specialiști în asistență socială și 15 voluntari care ajută la alinarea singurătății, a fost extinsă în contexul numărului record de apeluri, prin prestația part-time a 6 psihologi și alăturarea altor 8 psihologi în echipa de voluntari. Echipa semnalează faptul că nevoile existențiale ale multora dintre seniori, relevate de perioada crizei, nu se opresc odată cu ridicarea stării de urgență:
„Faptul că au sunat mai mulți vârstnici în perioada această este o consecință directă a izolării și distanțării sociale impuse de pandemia de Covid-19. Însă, chiar dacă starea de urgență a fost ridicată, distanțarea socială rămâne în continuare o măsură de protecție recomandată, mai ales pentru această categorie de vârstă. Așadar, nevoile vârstnicilor – fie ele de ordin psihologic, fie material – nu vor dispărea, cel mult se vor atenua, dar ele rămân prezente, în schimb inițiativele sprijin se vor restrânge”, a declarat Roxana Molocea, coordonator al proiectului Telefonul Vârstnicului.
Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 – poate fi apelat gratuit de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00. Linia poate fi accesată și de persoanele care doresc să semnaleze un abuz sau o situație dificilă în care se află o persoană în vârstă. De la lansarea proiectului, în octombrie 2015, au fost înregistrate peste 41.000 de interacțiuni telefonice, inițiate de aproape 8.100 de apelanți unici. Acest serviciu fost desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistență Socială din România la Gala Societății Civile din 2019.
Telefonul Vârstnicului este susținut în 2020 prin finațare din partea Hochland România și Fundația Vodafone România, precum și din donații individuale.
Despre Fundația Regală Margareta a României
Fundația Regală Margareta a României este o organizație neguvernamentală care sprijină copii, tineri și vârstnici prin intervenții durabile, bazate pe schimbul de experiență și valori între generații. De-a lungul celor 30 de ani de activitate, Fundația a dezvoltat numeroase proiecte în domeniul educației, dezvoltării comunității, societății civile, sănătății și culturii, proiecte ce și-au adus contribuția la reînnoirea spirituală și socială a României. Încă din anul 1993, Fundația a venit în sprijinul vârstnicilor din România prin programe menite să combată izolarea și singurătatea și să ajute la creșterea calității vieții acestora, precum Fondul pentru Vârstnici, Seniorii Noștri, Clubul Seniorilor, Niciodată Singur, Campania Flori pentru Suflet, Telefonul Vârstnicului, Centrele Generații. Astfel, peste 185.000 de persoane vârstnice au primit sprijin din partea Fundației de-a lungul timpului.
Mai multe informații pe www.frmr.ro , www.telefonulvarstnicului.ro