Telefonul Vârstnicului, prima linie telefonică gratuită, confidenţială, dedicată persoanelor de peste 65 de ani, a înregistrat un record al numărului de apeluri în luna aprilie, când au avut loc peste 1200 de interacțiuni telefonice inițiate de 450 de persoane care au sunat la numărul special. Acest record a fost atins în urma unei campanii ample de comunicare derulată la nivel național, pentru a face cunoscut acest serviciu unui număr cât mai mare de persoane vârstnice. Campania a inclus difuzarea unui spot radio, distribuirea unor pliante de informare, expunerea unui afiș în mijloace de transport și în reviste de interes pentru această categorie de vârstă.
Telefonul Vârstnicului (0800 460 001) poate fi apelat gratuit de luni până vineri între 08.00 – 20.00 și sâmbăta, între 08:00 și 16:00. Cei care sună primesc informații utile, sfaturi sau sprijin emoţional şi sunt îndrumați de operatorii specializaţi în asistenţă socială ai Fundaţiei Principesa Margareta a României. Linia poate fi accesată şi de cei care doresc să semnaleze un abuz sau o situaţie dificilă în care se află o persoană în vârstă.
De la înfințarea liniei telefonice până acum, persoanele în vârstă din România au beneficiat de aproximativ 5000 de ore de sprijin, informare și consiliere socială. Operatorii specializați în asistență socială ai Fundației Principesa Margareta au oferit sfaturi practice, suport de socializare și au îndrumat persoanele vârstnice către instituții din comunitatea lor abilitate să le rezolve problemele. În prezent, serviciul de reapelare al Telefonului Vârstnicului este folosit de peste 430 persoane care simt nevoia să discute cu cineva.
Dintre cei 4000 de beneficiari unici ai serviciului, 32% provin din mediul rural sau orașe mici, 32% din orașe mari, iar alți 34% din București. Vârsta acestora diferă, cei mai numeroși încadrându-se în palierul 70-80 de ani (27%). Jumătate dintre apelanți locuiesc singuri. 47% dintre persoanele care au apelat până acum 0800 460 001 au solicitat informații utile, 21% au fost interesați de servicii de îngrijire la domiciliu, iar 15% au avut nevoie de sprijin emoțional și socializare. Factorii principali care limitează accesul persoanelor vârstnice la informație sunt izolarea și discriminarea socială, migrația accentuată a familiilor tinere din ultimii ani și dificultățile de adaptare la mijloacele moderne de comunicare.
De la lansarea liniei de ajutor pentru vârstnici, au avut loc peste 21.000 de interacțiuni telefonice, gestionate de operatori specializați.
Serviciul Telefonul Vârstnicului este un proiect al Fundației Principesa Margareta a României, sprijinit încă de la început de Fundația Vodafone România cu o finanțare de peste 100.000 euro, acordată prin programul ”Connecting for Good”. Telefonul Vârstnicului a fost desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistență Socială din România și a obținut Premiul pentru Originalitate la Gala Societății Civile, ediția 2016.
România se află pe locul al doilea în statisticile europene privind ritmul accelerat al îmbătrânirii populației, persoanele vârstnice reprezentând 17% din structura populației totale. Pe lângă neajunsurile financiare și problemele medicale, această categorie se confruntă cu două mari provocări: accesul limitat la informație și singurătatea. Analizele realizate de Fundația Principesa Margareta a României în ultimii trei ani arată că aproximativ 1,5 milioane de vârstnici din România sunt afectați de singurătate, într-o mai mică sau mai mare măsură. Numărul femeilor afectate este semnificativ mai mare decât cel al bărbaților, iar persoanele vârstnice din mediul urban sunt cele care resimt cel mai mult singurătatea.
Parteneri finanțatori: Fundația Vodafone România prin ”Connecting for Good” și SC Johnson Wax
Parteneri media: Radio România Actualități, Practic în Bucătărie, Revista Alphega, RATB
Website: http://www.telefonulvarstnicului.ro
Facebook: /TelefonulVarstnicului